Kennis

Wat is Conversie Optimalisatie en hoe werkt dit?

Conversie optimalisatie is kort gezegd ervoor zorgen dat bezoekers van de website verder gaan doorklikken, om zo een bepaald doel van een onderneming te bereiken. In dit artikel geven we je meer informatie over de verschillende doelen van conversie optimalisatie en hoe je jouw website het beste kunt optimaliseren!

Wat is Conversie Optimalisatie?

Kort gezegd is Conversie Optimalisatie het verbeteren van de “omzet”. Conversie betekend ‘omzetten’, hiermee bedoelen we dus niet de financiële omzet maar hiermee bedoelen we het aantal mensen die daadwerkelijk doorklikken op de website. Deze omzet kan gekoppeld worden aan kleine- en grote doelen, dan noemen we het ofwel micro conversies (inschrijven mailinglijst) of macro conversies (kopen van een product).

Tip!

Gebruik Google Analytics om het gedrag van de websitebezoekers te bekijken. Met behulp van deze gegevens kun je de website optimaliseren, zodat de bezoekers eerder overgaan tot actie.

 
 

Welk doel past bij mijn website?

Het verschil tussen micro-en macro doelen is dat een micro doel constant kan veranderen. Zo kan het micro doel in week 1 zijn om zoveel mogelijk website bezoekers aan de mailinglijst toe te voegen, terwijl het micro doel in week 2 kan zijn om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk website bezoekers de brochure downloaden.
Een macro doel staat meestal vast. Het macro doel wordt meestal bereikt door succesvolle afronding van de micro doelen.

Traffic naar je website

Hier volgt een overzicht van verschillende doelen die bij jouw bedrijf kunnen passen:

  • Webshops: het verkopen van producten of services (bol.com/zalando)
  • Verkoop van fysieke producten/diensten: gegevens en informatie verzamelen om zo in contact te komen met potentiële klanten (auto dealers)
  • Nieuwssites en blogs: bezoekers overhalen om regelmatig de website te bezoeken (nu.nl)
  • Bieden van ondersteuning: verschillende informatie zo snel mogelijk vindbaar maken (cheaptickets.nl)
  • Branding: bewustzijn, loyaliteit en betrokkenheid stimuleren. Bij branding probeer je producten te verkopen door klanten naar je toe te trekken (Coca Cola of Haribo)

Optimaliseren van een website/landingspagina

Concreet betekend website optimalisatie het herinrichten van een website zodat de consument zo snel mogelijk zijn of haar beoogde doel bereikt. Dit moet ervoor zorgen dat de uiteindelijke verkoop (conversie) toeneemt.

Kortom

Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is, dat de belangrijkste informatie duidelijk naar voren komt en verleid op die manier de bezoeker tot het aanvragen van een brochure of een product.

Home » Wat is Conversie Optimalisatie en hoe werkt dit?