Kennis

10 snel gemaakte SEO-fouten

Google heeft meer dan 100 eisen en voorwaarden waar je aan kunt voldoen om beter gevonden te worden binnen de grote zoekmachine. Dit kunnen kleine technische aanpassingen zijn zoals de snelheid van de server tot het juist invoegen van afbeeldingen op je website. Hieronder vind je 10 tips voor betere vindbaarheid.

 

 

1. Te weinig tekst

Het is essentieel voor Google dat er voldoende tekst staat waar je zoekwoorden in kwijt kunt. Deze zoekwoorden bepalen waar je op gevonden wordt, en daarom raden wij een minimale hoeveelheid van 300 woorden aan. Tussen deze 300 woorden is voldoende ruimte zoekwoorden te plaatsen, waardoor mensen je website eerder vinden.

2. Geen relevante zoekwoorden

Zorg ervoor dat er binnen de geschreven tekst wel zoekwoorden zijn opgenomen waar je doelgroep op zoekt. Maak hiervoor gebruik van long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden en maak gebruik van verschillende kopjes om het overzichtelijk te houden.

TIP!

Wil jij erachter komen welke zoekwoorden voor jou interessant zijn om op gevonden te worden? Gebruik dan de Google verkeersschatter.

3. Geen alt en title tags in je afbeeldingen

Als je geen extra informatie toevoegt aan je afbeelding, bestaat deze alleen uit de naam zelf. Om ervoor te zorgen dat Google deze afbeelding beter kan rangschikken, kun je “alt-tags” en “title-tags” mee geven aan een afbeelding. De meeste browsers laten deze tekst zien wanneer je met de muis over de afbeelding heengaat.

TIP!

Geef je afbeelding ook een logische naam, verander de standaard naam van IMG_253.jpg naar “rode_schoenen.jpg”. Op deze manier versterk je je pagina over schoenen direct.

4. Schrijf niet voor mensen, maar schrijf voor de zoekmachine

Het Algoritme van Google veranderd voortdurend. De laatste verschuiving in het Algoritme is dat Google nu meer kijkt naar de persoonlijke inhoud van teksten dan naar de technische inhoud. Google gebruikt hier voornamelijk de waardering van de lezers voor. Door middel van Google Analytics kun je zien welke pagina’s goed scoren, door bijvoorbeeld de tijdsduur te meten dat de bezoeker op de pagina blijft.

Wanneer tijdens het schrijven van de pagina constant is gedacht aan het gebruiken van zoekwoorden, leest dit niet prettig voor de bezoekers. Deze bezoekers zullen dan snel de website verlaten, waardoor de score van de site zakt.

TIP!

Op Google zijn veel websites die claimen ervoor te kunnen zorgen dat je pagina op de 1ste pagina van Google terecht komt door middel van specifieke zoekwoorden. Er zijn bedrijven actief die door gebruik van “linkfarms” (startpagina’s vol met links naar diverse sites) of “bad neighbourhood sites” (bijvoorbeeld 18+ sites) op korte termijn resultaat leveren. Echter kan dit op de lange termijn veel schade voor de vindbaarheid van je website opleveren. Dit kan zelfs leiden tot een Google blokkade van uw website.

 

5. Duplicatie content

Het is voor Google van belang dat je unieke teksten gebruikt op je website. Wanneer je tekst ook op een andere site te vinden is (zowel op je eigen site als op een externe site) zal Google alleen de tekst van de hoogste kwaliteit laten zien. Indien de pagina van een concurrent meer aanzien krijgt op het internet zal zijn tekst worden weergegeven in plaats van jouw tekst.

6. Niet schone URL-structuur

Dit probleem is steeds minder vaak voorkomend, maar het komt helaas nogsteeds regelmatig voor. Een niet schone URL is een link (ook bekend als een permalink) die wordt weergegeven in de URL-balk, waarbij de URL niet verteld waar de website over gaat. Een voorbeeld hiervan is de URL “www.domein.nl/p=342” in plaats van “www.domein.nl/rode-schoenen”.

7. Verkeerde backlinks

Een link afkomstig van een slecht scorende website heeft ook een slechte invloed op de kwaliteit van je eigen site. Zorg er daarom voor dat hoogwaardige relevante websites een verwijzing maken naar jouw website. Indien je schoenen verkoopt, wordt een verwijzing op een website van een bakker niet hooggewaardeerd.

8. Verouderde informatie

Google houdt bij wanneer een website voor het laatst is bijgewerkt. Indien informatie op een website niet up-to-date wordt gehouden, laat Google deze pagina ook niet bovenaan zien als zoekresultaat. Google verkiest pagina’s die nieuwer zijn en daarom is het belangrijk om regelmatig teksten te herschrijven om zo te laten zien dat het nog steeds actuele informatie is.

9. Lange laadtijd

Websites met een langzame laadtijd kunnen niet alleen gebruikers frustreren, maar er zullen ook veel gebruikers zijn die de website dan vrijwel direct verlaten. Google geeft ook de voorkeur aan snelle websites, en toont daarom snelle websites boven langzame sites.

TIP VOOR SNELLERE WEBSITE!

Zorg ervoor dat de afbeeldingen zo klein mogelijk zijn (minder dan 300KB), beperk het aantal plugins, zorg voor een schone database, gebruik nette codes en zorg dat je website op een goede server staat.

10. Google niet op de hoogte brengen van wijzigingen

Google (her)indexeert dagelijks miljoenen websites. Indien je een wijziging hebt aangebracht aan een website, zorg er dan voor dat je Google een seintje geeft dat je website opnieuw moet worden ge indexeert. Dit kun je doorgeven via de gratis Google tool “Google webmaster tools”.

Home » 10 snel gemaakte SEO-fouten